Descriere:
|
Face parte din ciclul "Jocurile detectivului Conan"
Cred că îmi voi aduce mereu aminte de prima ediție din aventurile imaginate de Vlad Mușatescu, cele patru volume micuțe din colecția Aventura (parcă așa se numea) cu coperți caricaturale, viu colorate, aproape în spiritul psihedelic din Yellow Submarine, că tot era aproape de epoca în cauză. Și îi mulțumesc unchiului care a renunțat la ele în favoarea unui vag nepot, pe care nici nu-l cunoștea prea bine.
Nu mai am edițiile acelea, cărțile mai și mor. Am găsit până la urmă ediția scoasă la Cartea Românească, în bună parte apărută datorită invitației amuzate și binevoitoare a lui Marin Preda, două volume de format ceva mai mare, ce au ajuns deja atât de zdrențuite că îmi certifică nu doar obsesia pentru aceste titluri, ci și necesitatea de a cumpăra, cât mai repede, ediția nouă, de lux.
Dintre toate aventurile canonice ale detectivului gurmand și rotofei Al Conan Doi - patru la număr, reunite în cele două volume borțoșele din Extravagantul Conan Doi - cea mai dragă îmi este și astăzi cea de a doua, De-a baba oarba, în care scriitorul mereu în căutarea unei oaze de liniște ajunge, de la o recomandare la alta, să descopere paradisul rural din idilicul cătun Colțiilupchii. Încercând să-și revină după pățaniile din pensiunea madamei Nachtigal, unde o moarte suspectă și goana după caseta cu pietricele prețioase îi transformase concediul de creație într-un roman de Agatha Christie, Al Conan Doi își face din nou geamantanul și pleacă din căminul conjugal administrat de blânda și dietetica Penke, în căutarea unui loc liniștit, eventual fără regim, unde să-și bată la mașina Erika mult-visatul roman. Firește, nici de această dată nu se va întâmpla. Acum îmi dau seama că Al Conan Doi se întâlnește în această serie de eșecuri creative cu Jerome K. Jerome din Arta de a nu scrie un roman. Niciunul dintre ei nu a reușit să scrie cartea îndelung dorită.
Hârtie, mașina de scris, brânză topită, creioane, gume, pixuri, indigo, carioce, costiță afumată, borcanul mare de Ness plin de cafea râșnită, plicuri de mușețel, salam de Sibiu confecționat la Sinaia, papucii, două calupuri de țigări, termosurile, dosarele cu documentarea, etc. Și o lacrimă de Baccardi înainte ca detectivul să plece în căutarea unei noi gazde. Destinația finală și mai mult accidentală - Colțiilupchii, cătun de o sălbăticie fermecătoare, unde toți sunt prea puțin primitori și îi urează bucureșteanului, mai mult sau mai puțin direct, să caute gazdă în altă parte. Toți, mai puțin misteriosul Gulliver Naiba, care îi oferă într-un bilețel agramat posibilitatea de a închiria sumbra Moară-dintr-un dud, construcție ce amestecă atmosfera de Mark Twain cu un vârf de cuțin de tensiune gotică.
Așa cum se întâmplă de fiecare dată în cvadrilogia Jocurilor..., Al Conan Doi va reuși din nou să pună la cale o anchetă aiuristică, de această dată ținta principală fiind Gulliver Naiba, bătrânul mag al comunei, cu melon și jachetă plină de nasturi, consumator și producător de benedictină, amator de ouă de barză cu duhoare de sulf, posesor al câinilor foarte răi Satan și Belphegor, foarte politicos și primitor. Bătrân de câteva mii de ani, temut și detestat ca adorator al Diavolului, se spune despre el că face vrăji, că găsește vitele pierdute, prepară filtre de dragoste, oficiază Liturghii Negre și poate fi în mai multe locuri în același timp. Îl adoră, după propria-i mărturie, pe Leonard, pe Marele Negru, pe Marele Țap tricornat și cernit. Stăpânul nostru. Domnul subpământului. Iar Gulliver Naiba nu este singurul nume trăznit. Nici de această dată.
Pentru că în cazul lui Vlad Mușatescu două sunt axele centrale ale arhitecturii umoristice. Prima este umorul de situație, gagul, întâmplarea, absurdul, prozatorul care cade într-un puț secat și este scos abia într-un târziu de toată comunitatea (motiv recurent la Vlad Mușatescu). Personajele sale cad, intră în belele, încurcă ițele, fac boroboață peste boroboață, mănâncă și beau hulpave și vesele, și cad, recad, și nu mai tac din gură. Gagul este adesea cinematografic, burlesc, și nu e de mirare că toată literatura sa are un puternic element filmic. A doua, și foarte importantă în narațiune, este cea a umorului onomastic, a numelor ghidușe, compuse, adesea absurde, pe filiera caragialiană și, la celălalt capăt al spectrului, mergând pâna la Ciberiada lui Slanislaw Lem. Sigur, forțând lucrurile. Dar când doar în De-a baba oarba ai personaje numite Tulli Pompadour, Polina Țilimindriu sau Țața Catarița cred că poți să ajungi până la ficțiunea speculativă clasică. Nu știu (și sunt foarte curios) cum reușea Vlad Mușatescu să adune acest dicționar onomastic absurd de amuzant, dar în bună parte persistența în memorie a galeriei sale de personaje i se datorează.
La Colțiilupchii Gulliver Naiba - cu care Al Conan Doi ajunge aproape să se împrietenească, pentru a-l supraveghea mai îndeaproape, ca un Sherlock Holmes de excepție și autohton - are aliații săi, în primul rând Polina Țilimindriu, moașa comunală și doritoare de măritiș cu stomatologul local, hippie-ul Tulli Pompadour, în ciuda dragostei pe care i-o poartă veterinarul oltean Geca Leoveanu-Zbanț, ce va intra repede în echipa anti-Naiba.
Pentru că apariția grăsuțului prozator pasionat de enigme va polariza rapid toată suflarea locului și va începe un adevărat război între Naiba și anti-Naiba, două facțiuni înverșunate până la fanatism. Mai ales după ce se află că Gulliver Naiba ar fi făcut rost, cu ajutorul chimistului amator Pompadour, de o poțiune care îl va îmbogăți. Cât de reală este vestea, cine este de fapt Gulliver Naiba și ce legătură are aici celebra tanti Ralița, ce gust are un pui la ceaun și din ce este făcută benedictina magului, câți poeți onirici are Colțiilupchii și ce caută acolo Al Conan Doi, sunt doar câteva dintre întrebările cărții. Și când ai un pre-final desfășurat la Iarmarok-and-roll story, în cel mai mare târg din zonă, unde echipa de șoc îl caută pe Naiba devorând cantități monstru de mititei, pastramă, salată de roșii, crenvurști și tocând banii la poker mecanic, rezultatul nu poate fi decât o catastrofă. În treacăt fie spus aventurile de la iarmaroc sunt poate cel mai distractiv capitol din toate cele patru părți.
Personajele noii aventuri sunt, ca de fiecare dată, un mix de naivitate, inteligență, răutate și bonomie, cu un adaos de morală și anti-morală specifică zonei. Personaje negative și pozitive, deși uneori granița e permeabilă, nici măcar unul dintre ele nu este plicticos de normal. Cele trei țațe nătăflețe - cina Moșca, țața Catarița, fina Frusina; doctorița Milica Manzur, cu pasiunea ei pentru grași ; Iermolai Bîc, bălanul și distratul poet al zonei; și secundarii Romaniță Curentu, nea Gheorghe Staragică, Ioana lui Colerete ; maleficii Brișcă și Bucă. Și toți ceilalți. Alături de care Al Conan Doi va încerca să descurce enigma lui Gulliver Naiba, satanistul local. Va mânca și va bea bine, conștient că acasă nu mai pupă răsfățul culinar din călătoriile de creație. Va descoperi cum se joacă țigăneasca pe nuci, și cu ce consecințe. Și, din nou, va reuși să încurce o anchetă a Miliției. Cu rezultate previzibile.
Am făcut de ani buni o adevărată pasiune pentru Al Conan Doi și pentru Vlad Mușatescu. Sunt cărți - mai ales seria Extravagantul Conan Doi și volumele de Aventuri aproximative de - de care nu mă pot plictisi, și pe care nu încetez a le recomanda tuturor. Chiar și celor care deja le-au citit. La Al Conan Doi, la fel ca în reveriile gurmande ale detectivului amator, merge mereu încă o porție. Această a doua aventură rămâne după tot acest timp preferata mea, datorită lui Gulliver Naiba, unul dintre personajele cele mai interesante din ciclul Al Conan Doi, al capitolelor cu bâlciul și nu în ultimul rând datorită secretului straniului mag. Recomandat cu drag.
de pe blogul lui Cinabru
|