Descriere:
|
2 volume
Printr-o răsturnare uluitoare, ceea ce constituia rostul atâtor oameni nemurirea pentru el avea să devină o pedeapsă. El tăgăduise rânduiala lucrurilor. Rânduiala lucrurilor avea să fie tăgăduită pentru el. El era noul Adam. El va fi opusul lui Faust, cel care nu voia să moară. El, în schimb, își va dori să moară și îi va fi cu neputință.
Îndrăgostit de Maria, împreună cu care a copilărit în Magdala, cizmarul Ahasverus din Ierusalim refuză să-l primească în cizmărie pe Galileeanul condamnat la răstignire si îi refuză un ultim pahar cu apă. Deși e cutremurat de blândețea din privirea bărbatului încovoiat de cruce, îi strigă furios Mergi! Mergi odată! Acum el este cel care tot merge de secole. Blestemat sa umble fara incetare secole dupa secole, ducand dupa el urgia unui flagel care a pustiit lumea - holera
Blestemata sa strabata pamantul in lung si in lat va fi si o fica a unui rege care a cerut decapitarea Sf. Ioan Botezatorul.
Timp de secole, cele 2 personaje isi poarta povara blestemului, rugandu-l pe Mantuitor sa le ia nemurirea
Cel căruia Isus i-a luat moartea lăsîndu-i viața pînă la reîntoarcerea Sa, nu era un slujitor al lui Anna, ci după unii, cizmar, după alții negustor sau chiar un portar de la curtea lui Ponțiu Pilat. Apoi, zic unele varinate, că nu L-a pălmuit cînd a fost înfățișat arhiereului, ci L-ar fi gonit disprețuitor cînd L-a văzut ducîndu-și crucea spre Gologota, sau ar fi refuzat să-i dea un pahar cu apă cînd Mîntuitorul, în suferință, i l-a cerut. Iar vorbele cu care Fiul lui Dumnezeu i-a pus nemurirea pe umeri, diferă și ele de la o sursă la alta. În orice caz, ideea e una: omul i-a greșit lui Isus și pedeapsa dată a fost să nu moară pînă cînd Isus va veni a doua oară. Să umble prin lume pînă la pulverizarea ei, să umble prin istorie pînă la sfîrșitul ei, să umble printre oameni pînă la apusul speciei lor. Legenda a fost frenetic trăită în toate colțurile creștinătății. Începînd cu Armenia secolului al XII-lea și pînă în Anglia secolului al XIX-lea s-au raportat mii de apariții ale personajului respectiv. Rătăcitorul nemuritor era cunoscut cu multe nume dintre ele, Ahasverus e cel mai răspîndit, dar l-a chemat și Matatias, Butadeus, Isac Laquedem etc. Clerici de toate rangurile, oameni credincioși sau călători pasionați l-au văzut sub diverse chipuri în Italia, în orașele germane, la Bruxelles și în Spania, ba chiar și în Bucovina. Fiind un articol serios, nu pun la socoteală mărturia lui Ostap Bender care l-ar fi reperat trecînd granița românească pentru ca, imediat după aceea să petreacă un timp prin Chișinău și, în cele din urmă, să fie înșfăcat de un războinic antisemit pe malul Niprului. Se știe, Ostap Bender nu e un om de încredere. Pe la jumătatea secolului al XIX-lea, în plină modă a romanelor foileton , Eugène Sue (1804 1857) a făcut un imens succes cu "Evreul rătăcitor", o carte cu "trompe titre" pentru că nu e vorba decît tangențial despre personajul legendar, dar care se deschide cu o scenă epocală, în care Evreul și sora sa, care este și ea purtătoare a pedepsei eterne, se află de-o parte și de alta a strîmtorii Bering, cea care separă în lumea polară "America" de "Europa". Rătăcitorul stă pe partea europeană, sora sa pe partea americană și amîndoi sînt condamnați să trăiască atît timp cît pe pămînt vor mai exista membrii ai unei familii numită de Rennepont, abroberscentă, răspîndită în toată lumea și destul de rezilientă. Cartea lui Eugène Sue este, de fapt, virulent anti-iezuită și cam pro-hughenotă (paginile în care iezuiții împing un om spre sinucidere pentru a-i moșteni averea sînt zguduitoare, ce-i drept), dar și subtil anti-semită. Aventura pe care o descrie, însă, este de aceeași amploare și culoare cu cea din cealaltă carte de mare succes a sa, "Misterele Parisului." Succesul romanului este total: va provoca ecranizări destule cînd va veni epoca filmului, dar și o operă scrisă sub imperiul momentului de către Jacques-Fromental Halevy (1799 1862). În orice caz, legendarul personaj intersectează mai profund sau mai marginal narațiuni ale unor autori pe cît de diverși pe atît de importanți: Voltaire, Balzac, Rimbaud, H.G. Wells, Mircea Eliade, Simone de Beauvoir sau Gabriel Garcia Marquez. Din cîte cunosc, cred că cea mai bună carte direct legată de legendă este cea a lui Jean d'Ormesson, intitulată "Histoire du Juif errant" și tradusă la noi în 1995, la fosta editură Univers, în faimoasa colecție "Romanul secolului XX", sub titlul "Povestea jidovului rătăcitor". Rătăcitorul, numit aici Simon Fussganger, întîlnește în anii 1980, la Veneția, un cuplu de tineri îndrăgostiți veniți ca turiști în splendidul oraș și le povestește istoria lumii așa cum a văzut-o el, cel blestemat de Isus să nu moară pînă la revenirea Sa. Simon este un personaj modest, erudit, cu un farmec discret, înțelepțit. A bătut lumea în lung și-n lat, de la Lisabona pînă în China, a străbătut istoria alături de Ponțiu Pilat, de Nero, de vizigotul Alaric care a cucerit Roma, de Frederic al II-lea al Sfîntului Imperiu ("Anticristul însuși" după expresia Papei Grigorie al IX-lea), de marele Khan, de Sf. Francisc, de Cristofor Columb și tot așa, a fost, de tînăr, îndrăgostit de Maria, fecioara care nu a răspuns iubirii sale pentru că avea de îndeplinit cea mai mare misiune omenească posibilă: să-L nască pe Fiul lui Dumnezeu, dar s-a iubit cu Popeea și cu Pauline Bonaparte. Felul în care și-a putut îndulci cumplita pedeapsă a fost acela de a încerca să se bucure aflînd pur și simplu cît mai multe despre lumea oamenilor. Cartea lui d'Ormesson mi se pare una de prim raft, nu doar pentru că e o bijuterie literară, ci pentru dă sens omenesc ideii supraomenești care subîntinde legenda. Știm că este imposibil pentru un om, să mărturisească istoria întreagă. Dar dacă ar fi cineva pus în situația să o facă, ar trebui să citească, întîi, această carte ca să știe cum. Omenească și supraomenească deopotrivă, istoria privită în direct, fără oprire, devine o pușcărie. Aidoma înțelepților, singura șansă ca să poți prinde eliberarea pe care El o va aduce, este să încerci să te bucuri de pușcăria cumplită care îți e dată. Pentru cineva ca Kirkegaard, Ahasverus este simbolul marii disperări trăirea într-un rău mortal, dar care nu te lasă să mori. La d'Ormesson, disperarea existențială este convertită în înțelepciune. Poate un pic tristă, de acord, dar asta nu e din cauza istoriei povestite, ci din cauza Veneției, unde se povestește istoria. citez pe Sever Voinescu
|