Descriere:
|
de format normal
are autograful autorului si dedicatie poetei Victoria Stoicescu
cartea a primit premiul special Octav Șuluțiu 2001 al Filialei Brașov al Uniunii Scriitorilor din România
autorul a primit multe alte premii.
Mircea Constantinescu: Despre Ființa Românească aspecte, întrebări
Ființa Românească interoghează și îngândurează la nivelul celor două părți componente ale volumului:
1.Forme filosofice în lumea românească și
2.Reverii despre ființarea românească
Un metafizician al ontologiei românești, în aprecierea lui Adrian Marino, un antropolog al gândirii actuale, am spune noi, Aurel Ion Brumaru ne oferă un volum binar, echilibrat dramatic, transgresând sensibilitatea istoricului, a gânditorului sau a spiritului ființând în-, respectiv, întru.
Reținem pentru un receptor avizat accentul etimologic asupra conceptelor, definite cu acribie și suplețe, știința argumentării înălțându-se de la texte de filosofie românească aflate în circuit subteran.
Partea întâi a volumului este expresia unei culturi paralele (reflexivitate datată antedecembrist) în timp ce partea a doua este aprofundarea și esențializarea ei. Ce este Ființa Românească și ce aspecte/întrebări pot defini soluții existențiale ?
Pledoarie pentru această carte nu pot face paginile smulse din corpul ei pentru a fi transformate în covorul nostru cotidian, ci pagini atașate de jurnalul mental al prea-grăbitului și neatentului cititor care poate avea acum șansa aflării sale între comunicare și cuminecare.
O carte palpitantă și derutantă, la prima impresie ordonată sub formă de adnotări aparținând unui erudit transformă și recreează, estompează tabuuri (falic/civilizație/cultură) și înalță eșafodajul prezumțiior și al certitudinilor.
În ce măsură filosoful își permite sau își asumă riscul alunecării seducătoare de la un răspuns la neliniștile lumii, la conjecturile și reveriile ei ?
De la aplicarea gândirii asupra unui obiect, discursul filosofic se dirijează spre investigarea unui subiect alunecând în nedeterminat, dincolo de opoziția romantic: eu sunt cel ce visează totul/modern: eu sunt cel ce gândește totul și mai ales fără de spaimele căderii în solipsism.
Vom afla despre destinul culturii românești, despre modelul Cantemir, despre minunea greacă și mai ales despre cumințenia românească, un nucleu de carte ontopoietică, o lume noetică, mai ales lecția despre întreg și parte, despre spiritul/realul, despre lucru/gând/cuvânt, și nu în ultimul rând despre artă în forma ei filosofică, generând ortologia sau dialogul culturilor.
Problema pe care și-o pune autorul nu e nouă, dar extrem de valabilă în circuitul cultural actual: este cu putință a construi și a locui filosofic în cadrul îngust etnic, național ?
Etno sau protofilosofic, numai un discurs eseistic de acest tip, raportat la internaționalizare pare desuet. În realitate, nuanțează și reliefează, acolo unde este cazul, adevărul lui C.Noica: Se poate locui filosofic în etnicul filosofic.
Căile căutării adevărului și a finței totale sunt: de tip poruncă/interdicție (lucrări esoterice) și de tip aleatoriu (pucedere nealeasă, la voia oricui).
O nouă și surprinzătoare dezbatere a ideii specificului național, uneori făcută în termeni folcloric-etnografici, în (sintagma neoherderiană) regimul de libertate demonstrează că românii sunt eidetic europeni.
|