Descriere:
|
La fel ca filmul The Dreamers al lui Bertolucci, romanul Beatles, al norvegianului Lars Saabye Christensen, nu este focalizat pe contextul istoric global, ci mai degrabă pe ceea ce reiese din poveștile de viață ale protagoniștilor săi. Publicat în 1984, volumul care avea să-i aducă lui Christensen faima și motivația de a-și continua seria de romane dedicate adolescenților începe în primăvara lui 1965, pentru a se încheia în iarna lui 1972.
În tot acest interval, în care s-au construit contracultura și revoluția socială, cunoscut pentru libertinajul său drept The Swinging Sixties, cei patru Beatles scriau la Liverpool unul dintre capitolele majore ale istoriei muzicale. În această perioadă, când subversivitatea era cultivată prin toate formele, pătrunzând în structurile sociale prin nenumărate forme ale artei, Norvegia își consuma întâlnirea cu ceea ce însemna cultură de masă, cu mirajul televiziunii și muzica rock, cu benzile ei desenate și pătrunderea masivă a cinema-ului.
Kim Karlsen, Gunnar, Ola și Seb sînt cele patru personaje principale ale romanului lui Christensen, ale căror povești, cu descoperirile și micile lor drame, puse cap la cap, nu sunt numai portrete individuale, ci și relatări despre parcursul unei întregi generații. În ciuda schimbărilor din tectonica politicii și a felului în care acestea modificau realitatea socială, viața de zi cu zi a celor patru adolescenți are cu totul alte repere, mult mai importante, și anume cele mai noi piese și albume de la Beatles. Așa se face că fiecare capitol poartă numele unei piese a grupului-cult, de la I Feel Fine, din 1965, până la Love Me Do, din 1972, trecând, evident, prin momentele Strawberry Fields Forever, Revolution, piesa lui Mai 68, sau Working Class Hero. Cei patru tineri se identifică, mai mult sau mai puțin, cu cei patru Beatles, piesele pe care aceștia le lansau devenind reperele prin care Kim, Gunnar, Ola și Seb își construiesc temporalitatea. În mare parte, cartea vorbește despre insuportabila ușurătate a ființei, care nu poate fi experimentată decât în plină revoluție. Cu toate acestea, cei patru protagoniști nu sunt eroi, viețile lor construindu-se în mare parte pe ficțiuni, idoli și planuri pe care le fabrică asemenea unor baloane de săpun. Deși se hotărăsc să-și facă o formație, nu vor da niciodată finalitate acestei idei, pentru ca imaginația stimulează mai mult decît realitatea imediată. Dramele celor patru sunt minore sau, dacă nu, sunt imediat izolate, din viețile lor nelipsind nici poveștile de dragoste și nici incidentele. La sfârșitul romanului, Christensen își lasă personajele să meargă pe drumuri diferite, o dată cu momentul consacrat drept maturizare, asigurându-se însă că perioada petrecută împreună și-a lăsat amprenta asupra fiecăruia dintre ei.
Despre autor
Povestea celor patru tineri în jurul cărora este construit romanul are, de fapt, puternice rădăcini în biografia lui Christensen. Născut în 1953 la Oslo, Lars Saabye Christensen și-a petrecut copilăria și adolescența într-un cartier mic-burghez al capitalei norvegiene, unde a făcut cunoștință cu tot ceea ce aduceau anii 60 în Europa: televiziune, muzică rock, cinema, benzi desenate, pe scurt, cultură populară. Absorbind toate aceste elemente pe care le aducea modernizarea, Christensen a absolvit Universitatea din Oslo, obtinindu-și masteratul în istoria artelor și a literaturii, precum și în istoria ideilor. În 1976 publică prima carte, volumul de poezie Povestea lui Gly, urmată de romanele Amatorul (1977) și Biletele (1980), în care începe să-și construiască tema la care nu va renunța niciodată: poveștile de viață ale unor tineri aflați în etapa maturizării. Am început să scriu când eram foarte tînăr, dar îmi căutam mereu adevărata lume literară. După care, într-o zi, uitându-mă pe fereastra casei mele din Oslo, mi-am dat seama că această lume era despre mine, era lumea mea și a celor cu care am crescut. Am ajuns la literatură prin dragostea mea față de muzica rock. Așa că, la 25 de ani, am început să scriu romanul Beatles, spunea Christensen într-un interviu acordat anul trecut ziarului The Independent.
Deși majoritatea cărților sale sunt romane, scriitorul care nu a părăsit nici astăzi orașul Oslo, unde locuiește alături de soția sa, a trecut prin foarte multe genuri, de la poezia de debut până la scenarii de film, piese de teatru, ba chiar povestiri detectivistice. A făcut o adaptare pentru televiziune a trilogiei August, a unui alt scriitor-cult norvegian, Knut Hamsun, și s-a implicat în promovarea tinerilor autori, participând la lecturi-performance alături de o trupă muzicală din Norvegia. Ca orice scriitor activ, care ajunge în egală măsură la public și la critică, Christensen a primit numeroase premii, cărțile sale fiind traduse în peste 20 de limbi. În afară de Beatles, cel mai cunoscut roman al său este The Half Brother, publicat în 2001, care a fost un boom editorial.
|