Descriere:
|
autorul a emigrat in SUA
Petru Popescu transformă în Supleantul porecla în renume și publică un ditamai romanul inspirat, cum ar veni, dintr-o idilă pe care ar fi avut-o, la începutul anilor '70, cu compromițătoarea Zoia [Ceausescu]. Schema e destul de simplă și deloc nouă în ansamblul prozei autorului. Se dă un tânăr scriitor și jurnalist, numit supleantul, pentru că se procopsise cu demnitatea de membru supleant al C. C. al U. T. C. Acesta, deși face parte mai degrabă din plevușca nomenclaturii oficiale, se bucură de mici avantaje altminteri refuzate muritorilor de rând, printre care și călătoriile în străinătate. E drept că numai în fostul RDG, dar cu ocazia respectivă o cunoaște la întoarcere, în avionul TAROM, pe însăși Zoia Ceaușescu.
Între cei doi se înfiripă o idilă, iar supleantul nostru are parte de incursiuni în cercurile intime ale puterii comuniste și îi cunoaște pe înșiși Nicolae și Elena Ceaușescu, asupra cărora face o bună impresie. Nu pentru că, vezi Doamne, ar fi fost conformist și i-ar fi lipsit coloana vertebrală, ci dimpotrivă, pentru curajul și inteligența cu care își apăra convingerile, adesea diferite de cele oficiale și în orice caz exprimate altfel decât în limbajul de lemn al epocii. Aflat pe cai mari, supleantul e inclus ca gazetar în delegația oficială care îl însoțește pe Ceaușescu într-un turneu în America Centrală și de Sud. Ascensiunea tânărului pare de neoprit. El ajunge să redacteze știri, dă sugestii la nivel înalt, are chiar un început de implicare în politichia mare. Idila cu Zoia nu e neglijată, iar cititorul are parte de relatarea unei escapade romantice în jungla andină. La momentul oportun supleantul face opțiunea corectă și alege, cum se zicea, libertatea, nemairevenind în țară. Ne dăduse de altfel să înțelegem că Zoia, deși mai deschisă la minte decât alți membri ai familiei, avea o viziune limitată asupra vieții și nu pricepea cât de represiv e sistemul pe care îl patronau ai ei.
Se poate spune că Supleantul face parte din categoria cărților vag autobiografice în care autorul se dă de ceasul morții pentru a se scoate, peste ani, basma curată. Într-adevăr, or fi făcut alții vrute și nevrute, dar el, prozatorul întruchipat în personaj principal, a fost limpede ca lacrima, chiar și atunci când a servit regimul acela. Iar Zoia a fost o victimă a circumstanțelor. Dincolo de aceste reglări de conturi cu istoria și, cine știe, cu propria conștiință, romanul nu aduce multe noutăți față de alte creații ale autorului. Deși pare surprinzător, șablonul nu diferă esențial de cel din vechile scrieri ale lui Petru Popescu. Ca și în Prins, avem ca personaj principal un bărbat tânăr și înzestrat cu tot felul de calități, înconjurat de prieteni de toată isprava, deși își au problemele lor (Marcel, Luminița, Stejar). Cu mai multă surdină decât în Prins, avem și aici destule instantanee din Bucureștii de acum aproape 40 de ani. Mai puțină tensiune și mai puțin dramatism. - citat de pe un site
|