Descriere:
|
aparuta in Revista Apostrof - cea care publica literatura de avangarda
Invitarea cititorilor pe un teritoriu interzis
Autobiografia Straja dragonilor reprezintă tot ce a scris mai bun acest autor febril și inegal după eseul consacrat lui Eminescu. Ea se remarcă însă nu numai în contextul operei lui Ion Negoițescu, ci și în acela al întregii noastre literaturi. Este pentru prima oară când un scriitor român se analizează cu o luciditate dusă până la ultimele consecințe, chiar cu un fel de cruzime, făcând mărturisiri pe care alții nu le-ar face nici sub tortură. [...] In divulgarea vieții sale secrete, Ion Negoițescu are ne-rușinarea unui cadavru care stă gol, cu picioarele desfăcute, pe masa de disecție. O nuditate atât de brutală nu s-a mai practicat la noi și uimește. Dar și atrage.
Senzația că pătrundem pe un teritoriu interzis este accentuată de natura homosexuală a erotismului trăit în copilărie și la adolescență și descris-analizat de memorialist la bătrânețe. Unele relatări au suspense tocmai din cauza oprobriului pe care îl manifestă în mod curent societatea față de homosexuali. Scriitorul povestește, de pildă, cum, copil fiind și aflându-se într-o sală de cinematograf, a simțit dorința irepresibilă de a mângâia sexul bărbatului tânăr de lângă el, măcar prin pantaloni. Probabilitatea ca acel bărbat să consimtă era foarte mică, din cauză că homosexualitatea constituie o excepție și încă una sancționată de opinia publică. Și totuși copilul, asumându-și riscul, întinde încet mâna. El joacă un fel de ruletă rusească a dragostei. încordarea este atât de mare încât ajungem să răsuflăm ușurați când necunoscutul acceptă jocul erotic și chiar colaborează, descheindu-se la pantaloni.
Dar să revenim la sinceritatea memorialistului. Nu este vorba, de fapt, de o sinceritate frustă, ci de una cucerită prin cultură și prin experiența scrisului. O sinceritate a bătrâneții, plină de farmec.
Afirmam că, divulgându-și cele mai intime dorințe și plăceri, Ion Negoițescu are ne-rușinarea unui cadavru de pe masa de disecție. Trebuie să revenim acum, precizând că el are mai curând nepăsarea unei statui. A unei statui pe care o putem examina de jur-împrejur, fără jenă, întrucât nuditatea ei beneficiază de imunitate artistică.
Totul este frumos în autobiografia lui Ion Negoițescu, chiar și ceea ce este urât. Autorul a ridicat relatarea la alt nivel decât cel cu care ne-au obișnuit atâția autori de memorii și jurnale. Având o mare miză estetică, scrierea sa ne obligă să o citim într-un registru al trăirilor înalte. Cititorul animat exclusiv de o curiozitate prozaică se simte dezamăgit și o abandonează (așa cum abandonează obsedatul sexual o carte de Freud).
[...]
In general, însă, autobiografia se impune ca un text admirabil. Nu numai prin sinceritatea elaborată și radicală despre care vorbeam și care constituie o noutate în literatura română, ci și prin ampla desfășurare de nuanțe ale trăirilor afective, comparabilă cu aceea din în căutarea timpului pierdut. Iată ca exemplu scena - antologică - a pregătirilor pe care le face mama copilului Ion Negoițescu pentru a participa la un bal. Copilul devine un straniu Pygmalion, vag incestuos, care, ajutându-și mama, o creează vestimentar:
"Balul, rochiile acestea mă surescitau la culme. Trăiam un vis aievea. Tot ce văzusem prin filme ajunsese acum la îndemâna mea. Traviata și Bal mascat fără cortina care subliniază și demistifică iluzia, înlocuite cu realitatea imediată, în mijlocul căreia se afla mama. în timpul probelor îmi dădeam mereu părerea, perfecționist cum nu se mai poate, fascinat că urmăresc modul în care, sub ochii mei, prind contur cele două rochii, una de voal roz, cu volănele la poale, alta simplă și dreaptă, de dantelă neagră. De la alegerea modelelor, în reviste de modă franțuzești, până la detaliile lucrării, începeam de la o zi la alta să mă comport în expert, ferm convins că ajutorul meu va contribui ca mama să fie cucoana cea mai elegantă la bal. Eram atât de băgăreț, încât croitoreasa, inoportunată și agasată, s-a văzut nevoită să protesteze, așa că maică-mea mă punea și ea din când în când la punct, deși cred că amestecul meu exaltat și precoce o flata." de Alex. Ștefănescu citat de pe un alt site
|