Descriere:
|
ambele titluri in acelasi volum
Povestirile lui Adrian Zograffi
Chira Chiralina e prima mea operă și-mi rămâne scumpă între toate... Și poate că azi plângem amândoi pe ruinele unor năzuinți cari ne-au fost deopotrivă de scumpe... PANAIT ISTRATI
Tragică, romantică, exotică, fermecătoare, plină de aventuri și de pasiuni interzise, împletind viciul și virtutea, abjecția și noblețea, Chira Chiralina este una dintre cele mai tulburătoare scrieri din literatura română și o neobosită pledoarie pentru libertate. Tânăra Chira, ademenitoare și naivă, îndrăzneață și nesăbuită, își duce zilele alături de mama ei în petreceri și răsfăț. Seară de seară, cu o nepăsare sporită parcă de apăsarea sorții, fata își primește oaspeții într-un cadru sufocat de erotism, devenind, cu voie ori fără voie, idealul amăgitor al fratelui ei mai mic, Dragomir. Când, asemenea oricărei iluzii, Chira îi scapă tânărului printre degete, acesta pornește pe urmele ei prin lumea cea mare, într-o călătorie care-i pervertește sufletul și-i îngenunchează spiritul. Odiseea levantină a căutării surorii iubite zugrăvește un prețios tablou al Orientului la mijloc de secol XIX și oferă impresionante lecții de viață. La capătul drumului, hoinarul Dragomir, înțelepțit, își transpune experiența pribegiei într-o poveste de o frumusețe răscolitoare.
Scutite de grijile gospodăriei, cele două femei își petreceau vremea cu odihna, cu baia, cu toaleta, cu siropurile, cu mâncarea, cu narghilelele și cu primirea curtezanilor. Nu uitau nici rugăciunile, dar nu se duceau niciodată la biserică, iar timpul sacrificat lui Dumnezeu era foarte scurt... Și, desigur, mama era mulțumită de ceea ce Dumnezeu voia ca ea să facă, fiindcă el nu vrea lucruri silnice. El voia, mai întâi, ca mama și fiica să stea în pat dimineața, cât le-o plăcea loc potrivit pentru a ronțăi pesmeți cu unt și miere și pentru a bea cafeaua cu lapte. Dumnezeu le poruncea apoi să se îmbăieze și să-și ungă corpul cu elixir de smirnă, să-și înfrăgezeze obrajii cu abur de lapte fierbând la foc mic; să-și facă părul lucios cu unt de migdale parfumat cu mosc; să-și lustruiască unghiile cu o pensulă înmuiată în esență de anilină de acaju. Era apoi o întreagă daraveră cu toaleta genelor, sprâncenelor, buzelor și obrajilor. Și când totul era gata, urmau dejunul, fumatul și siesta. Se trezeau când soarele era la chindie, pentru a arde aromate, pentru a bea siropuri și în sfârșit pentru a începe marea dandana a zilei: cântecele, danțurile, cheful care ținea până la miezul nopții.
Mihail Sadoveanu recunoaște geniul de povestitor al confratelui său revendicându-l ca pe un frate într-ale povestitului și ca pe un fiu valoros al acestui spațiu. îl revendic, spunea Sadoveanu, mai ales după ce am citit Moș Anghel, al doilea volum al său. Și continuă cu o ironie fină: E adevărat că nici în această carte Istrati nu face apologia țării. Trebuie să se-nțeleagă o dată pentru totdeauna că datoria asta o au numai oamenii fără talent și care, dealtminteri, nu scriu nimic niciodată, care însă cheltuiesc în străinătate banii țării sub cuvânt că ar fi făcând propagandă. Statul și-o fi având interesele lui și guvernele partizanii care țin să petreacă în Occident; literatura însă este altceva.
|